Petrus en Paulusschool

 

Toen kwam het 'grote' werk. De bovenbouwers waren nu aan de beurt. Hun schilderijen moesten wat groter worden. Per groep hadden ze een paneel van 60x90cm.

In totaal was er in het ontwerp plaats voor 6 grote panelen. Omdat we met de muur de hoek om gaan, konden er 2 Petpau'tjes gemaakt worden (het logo van de school). Maar ook 2 maal het logo van de Brede School Prinsenland waar de Petrus en Paulusschool een onderdeel van is.

In het midden komen 2 vrije tekeningen.

 

Als de groepen komen MOzaieken liggen de platen, de stenen en de lijm al klaar. Vanaf groep 5 mocht er ook meteen gelijmd worden!

 

 

Groep 5 en groep 6 gingen elk aan de gang met hun eigen Petpau.

 

 

Groep 8 en het team werkten elk aan het logo van de Brede School.

Toen was er nog 1 vrije tekening over. Leerlingen van groep 8 mochten hier aan beginnen. Ook zij mochten eerst de kleuren bepalen en wie wat deed. Daarna was hun taak om de kleuters van groep 1 en 2 te begeleiden bij het MOzaieken. Deze kwamen in kleine groepjes telkens een kwartiertje even kijken. na een beetje uit te hebben gelegd wat we aan het maken waren, mochten ze ook wat steentjes plakken op zo'n groot schilderij.

Het was zo leuk om de samenwerking te zien tussen de groep 8-ers en de kleuters. De kinderen uit groep 2 plakten al snel fanatiek mee. De kinderen uit groep 1 waren soms wat aarzelend, en sommigen hielden het op kijken.

Omdat ze zo snel gingen, heb ik zelf wat groepjes begeleid bij het Brede School-logo van het Team. Deze had nog wat witte tegeltjes nodig en deze konden hun prima erop plakken!

Het was echt een hele gezellige ochtend!

Alle panelen klaar, alle stenen zijn geplakt die geplakt moeten worden.

Tijd nu om te gaan invoegen!

Hierbij had ik hulp met een paar leerlingen van groep 8.

Op maandag 23 september was toen de grote onthulling. Tijdens de inloop 's morgens vroeg waren er grote zwarte doeken over de schilderijen gehangen om het zo spannend mogelijk te maken.

na een woordje van de Directrice en een beetje van mijzelf werd er Samen afgeteld van 10 naar 1...... spannend!

Oooooh's en Aaaaah's. Geweldig!

 

Voor

Na

MOzaiek & more Projecten:

Petrus en Paulusschool Dinteloord

 

 

In september 2014 is het schoolplein van de Petrus en Paulusschool voorzien van een mooi MOzaiek. Even in het kort hoe dit is ontstaan.

 

 

In de wandelgangen had ik gehoord dat de directrice van deze school de muur op het school een 'doorn in het oog' vond toen zij in 2011 op deze school kwam werken.

Ik heb de brutale, stoute schoenen aangetrokken en haar een idee gegeven hoe we deze muur uniek konden maken:

'Laten we 'm MOzaieken!

 

 

 

De nieuwsgierigheid was gewekt, en een voorstel kon gemaakt worden.

Hoe ik van plan was om met de hele school dit te gaan realiseren was de vraag.

 

Nou gewoon..... We verven de muur in een mooie donkere kleur. Daarop komen dan mooie MOzaiek-schilderijen gemaakt door alle leerlingen welke zijn omlijst met een mooie steigerhouten lijst. Alles maken we samen!

 

Maar wat ik vooral wilde laten zien, is de verbondheid van alle leerlingen. Als rode draad loopt de term 'Samen' door de school.

In de MOzaieken moest dit te zien zijn én het project moest ook samen gemaakt worden.

Alle leerlingen, het team, de directie ja ook de kleuters van groep 1 en 2 konden dit Samen maken!

De directrice was om, er werd toestemming gevraagd aan de bewoners en eigenaren van de muur en ook hun waren akkoord.

 

De schets werd gemaakt, een ophangsysteem werd bedacht, kleuren werden bepaald en een planning werd in elkaar gedraaid. We konden aan de slag!

 

 

 

 

In een periode van 3 weken (juni 2014), kwamen groepjes leerlingen bij me langs in een apart lokaal. Hier konden we Samen het project gaan maken.

 

Ze konden meteen aan de slag, want alle tegels waren al klein geslagen en schetsen waarin de MOZaieken moesten komen lagen klaar.

 

 

 

 

 

 

Eerst waren de leerlingen van groep 3 en 4 aan de beurt. De ervaring leert dat deze leeftijd (7/8 jaar) het MOzaieken heel leuk vind maar nog erg geholpen moeten worden.

Samen met hulpouders werden de gezichtjes gemaakt. Alle gezichtjes, jongens en meisjes, staan op de tekening met hun armen naar elkaar uitgestrekt. Gaan we deze plaatjes tegen elkaar schuiven dan houden ze elkaar vast!

 

Ze mochten de stenen los op het papier leggen. Samen met hulpouders, lijm, plakband en wat geduld hebben we de creaties op houten panelen geplakt van 30x30 cm. De witte achtergronden heb ik samen met leerlingen van de bovenbouw en hulpouders erop geplakt.

 

Groep 7 mocht als eerste werken aan een vrije tekening. De schets stond al op de plaat. Samen moesten ze overleggen wat welke kleur ging worden en wie wat ging doen. In het begin waren ze wat aarzelend maar als snel bepaalden ze alles zelf en werd er met plezier hard gewerkt in groepjes van ongeveer 6 leerlingen tegelijk.

 

Heel de vakantie heeft het project veilig binnen gelegen. In het nieuwe schooljaar zou het opgehangen worden.

Met hulpouders, juffen en zelfs de directrice zelf is de muur geverfd in een mooie grijze antraciet kleur.

In het weekend van 21 september is het toen opgehangen door Aannemersbedrijf van der Ree.

 

Het was een geweldig leuk project om te verzinnen, uitwerken en te maken. Het eindresultaat is zelfs voor mij nog mooier geworden dan ik in gedachten had. Alle kleuren kwamen heel mooi bij elkaar. Alles klopte!

 

De reacties van de kinderen waren allemaal heel positief. Zelfs de grootste voetballers vonden het leuk om creatief bezig te zijn. Het was mooi om te zien hoe ze overleg pleegde, echt samenwerkte en tussendoor ook nog tijd hadden om gezellig te kletsen. Radiootje aan en plakken maar! Zo wilden ze wel vaker handvaardigheid doen!

 

 

 

Ook zin gekregen om het schoolplein, auls, kantine of andere ruimte uniek te maken?

Neem eens kontakt met mij op en dan gaan we eens kijken wat ik voor u kan betekenen!

 

Petrus en Paulusschool bedankt voor de fijne samenwerking! Op naar de volgende?